Här i kina

Fick sms om lite klagomål om att jag inte uppdaterar bloggen nu när jag är här i Kina.
Lite svårt att skriva här på bloggen när vi är här då jag inte har tid eftersom det blir tidiga mornar och sena kvällar och nu de senaste dagarna har vi åkt en massa buss och kommit till nya ställen.
Men jag har skrivit ner varje dag om vad som har hänt och gjorts och vad vi har upplevt i min lilla bok.

Hittills har vi varit våra tre första dagar i Beijing där vi besökte Himmelska fridens torg, Förbjudna staden och Urban Planning Center.
Helt otroligt i den staden, vi bodde på ett hotell bland hutongerna, otroligt mysigt.
Hotellet var en gammal bordell och såg fantastiskt ut i entrén, när vi kom upp i rummen blev det med ens kalt och enkelt, två singensängar varsin sida väggen och ett paket kondomer på nattbordet emellan sängarna.
Vi har gått runt på gatorna i hutongerna jag och Cicci, gått lite vilse men sen hittat rätt väg, har även varit på Pearl Market - ett ställe där det är väldigt mycket elektronik, kameror, mp3, telefoner, spel m.m. Jag köpte en 8GB för 130 SEK. Väldigt billigt måste jag säga!! :D
Sen en dag åkte vi till Silk market, och där shoppade Cicci loss minsann!! Blev så mycket så jag fick bära åt henne medan allt jag shoppade var en lite tjockare tröja :P

Det är otroligt varmt här, har varit mellan 32-39 grader varmt, så ett hav skulle ju inte sitta fel!
Vi åkte till muren också och skulle vandra en mil, jag har nog aldrig upplevt en mur att kännas som det femdubbla!!!
Vi var på den delen av muren där det knappt var några turister, det fanns gamla delar kvar och det var ojämnt där vi gick och det gick hela tiden upp och ner.
Efter två timmar höll jag på att tuppa av, vätskan bara rann ur mig, vänterbenet höll jag på att tappa känslen ur och allt snurrade, så jag hittade en plats med lite skugga där Jonas hittade mig och fick i mig en flaska vatten och sen en flaska vatten till fast med resorb i och sen tre kakor och en banan för att hjälpa till att få tillbaka lite vätska och kraft.
Jag hade mina tvivel där att jag inte skulle orka mig till målet men det gick, sakta men säkert.
Väl framme blev det linbana över floden för att komma till bussen och DET var kul!!!
Turen på muren tog 4,5 timme för oss att gå.

Sen åkte vi buss, en 13 timmars färd där vägen gick kringelikrok, väldigt ojämn så man hoppade runt i sätet väldigt mycket men de två sista timmarna lyckades jag att somna i alla fall.
På vägen fick vi se en himla massor, se risfälten, vi stannade för lunch på ett ställe där man gick en trappa upp och var som att vi kom hem till någon där dom hade tömt ett rum och ställt in två bord och där satt vi när dom kom in med maten. När det var middag blev stannade vi i en liten by som tyckte det var väldigt roligt när 24 vita personer kommer in och ska ha mat.

Vi kom fram igår till vår lärare Albins frus hemby, Zhaxing (uttlas Shaoshing), som är otroligt vacker!!
Är 750 hushåll, en flod som rinner igenom, alla är väldigt trevliga och glada och man blir väldigt positivt bemött och blir ännu mera glada när man hälsar på dom.
Vi gjorde en rundvandring igår med Albin runt i byn, gick upp till en högstadieskola där man hade utsikt över byn.
Idag var det fri dag, vissa åkte till en skola tre timmar här ifrån, vissa gick till grannbyn två timmar här ifrån medan jag, Cicci och Jacob gick runt hörnet ut på risterrasserna och gick runt.
Helt fantastiskt att bara gå runt men naturligtvis med min tur så blev gången smalare och jag slant så min högerfot gled ner bland risen.
Blev väldigt gäggigt så av att ha två färgglada skor hade jag nu en färgglad och en lerbrun!
Men det blev ändrat senare då vi gick mot floden då vår idé var att korsa floden, så det var att kliva ner i vattnet som var sååå skönt då det svalkade kroppen, plus att min sko blev ren! :)

Sen resten av dagen har vi bara gått runt i byn och njutit, nu har vi precis haft en middag med allihopa och vi ska snart gå tillbaka till våra rum då klockan är nu 22:19 och vi ska upp klockan 07.00 imon för frukost och sen åka härifrån klockan 08.00 med buss, 8 timmars bussfärd till Guilin.



Aldrig mer att jag går på kinesiska muren!! Men det var en upplevelse måste jag säga!




Jag och Frida i en by med fantastisk utsikt! :)

Det var vad vi har gjort hittills, kanske jag kommer åt en dator senare på vår färd annars hörs vi när jag kommer hem!
Ha det så bra där hemma!!!

Puss o kram

Kommentarer
Postat av: mamsen

TAAAck gumman för den roliga berättelsen o lite obs !!lite bilder..jag känner att jag e lite avundsjuk för jag skulle ju varit med (skit att man e så fattig hlea tiden) men nu kan du ta ut godbitarna så vi kan åka sen...var rädd om dig kram kram

2009-06-06 @ 12:07:00
URL: http://blixtensliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0