12timmar sjukhus

Som några av er vet så åkte jag till Danderyds akutmottagning igår.
Jag kom dit vid halv fem och tjugo i fem kom en sköterska och frågade om vad hon kunde hjälpa till med så jag berättade min historia om min 4veckors huvudvärk.
Började med att ta blodtryck och en mätare i fingret, sen skulle jag ligga på britsen och andas in en syrgas.
Efter ett tag blev jag lite snurrig och fick mer ont i huvudet av den och 40 minuter senare kom hon och sa att jag skulle få träffa en medicindoktor men att det skulle ta ett tag så jag skulle få gå upp till pressbyrån och köpa mig en fika.
När jag gjort det gick jag ut och ringde upp mamma för att informera om vad som hänt hittills, även till Pia och Cicci.
Sen gick jag ner till väntrummet och satt där och väntade, och väntade och väntade och väntade..
Såg första halvleken på fotbollen, sen vid tio blev jag inkallad till ett rum och satt där i en halvtimme tills doktorn kom.
Han ställde en massa frågor, sen gjorde han lite test på mig och sen sa han att han ville göra en röntgen för att se om där fanns någon liten blödning, och visade sig inget på röntgen så ville han göra ryggmärgsprov.
Sen ställde han några frågor till och förvarnade om att det kunde ta timmar det här.
Så jag ringde och storböla till mamma och var livrädd och ville inte vara själv.. så mamma ringde till Pia och frågade ifall hon kunde tänka sig komma och under tiden jag väntade på henne så ringde Cicci för att fråga hur det gick, sen bestämde hon sig för att komma.
Under tiden jag satt och väntade på dom så kom en sköterska in för att ta blodprov i armvecket, men jag har ju aldrig haft ytliga kärl så det tog ett tag, sen när hon fick tag i ett så kunde hon bara fylla 1 av sina 3 rör så hon hämtade en annan sköterska som skulle göra ett nytt.
Sen kom Pia och Cicci, vi satt först länge i rummet och väntade, sen satte vi oss ute i väntrummet och höll på att somna.. men vid halv ett kom dom och hämtade mig för röntgen.
Kom en sköterska sen för att sätta in en kapryl eller va dom nu heter i armvecket och det rann blod ner för armen när hon stack till.. och ont gjorde det.
La mig på britsen och huvudet där det skulle va sen åkte jag in i en snurrtunna typ med bara huvudet ett par gånger.
Efter det var det bara att sitta i väntrummet igen för att invänta svar.
Sen vid halv tre kom dom och sa att testen hade kommit men de hade inte hittat något på det så dom ville göra ryggmärgsprov.
La mig på sidan på bristen, upp med knäna till hakan och ut med ryggen. Först petade han hårt som fan för att känna hur ryggraden låg, sen ritade han lite på mig, sen på med en väldigt kall salva och sen skulle han in med den förbaskade bedövningen. Han sa att det skulle kännas som ett myggbett men fy fan, en jävligt stor mygga och sen sträckte det i hela ryggen efter det, och röra mig fick jag då inte göra och ont gjorde det så jag låg där och halvskrek lite.
Sen skulle han känna lite till och sen in med en ny spruta eller nått för att få ut vätska och jag kände inte när han stack in den men när han drog efter vätska, fy för i helvete så ont det gjorde, det stramade i hela ryggraden fram till framsidan av bäckenbenet så det kändes som att benet skulle hoppa av.
Och tror ni inte att det inte vill rinna ut något då och att han är rädd för att göra mig illa eftersom jag fick så ont så han fick dra ut den och hämta en som var mer kunnig.
Så en kvinna kom in, drog några skämt för att lätta upp min stämning, sen in med bedövningssprutan igen, (AAJ) och sen dra efter vätska och kvinnofanskapet drog efter mer och mer och mer så det stramade mer och mer och mer och gjorde så förbaskat ont så jag skrek till flera gånger.
Sen fick jag ligga där och invänta att det droppade ut 5ml och man kände hur det droppades inne i ryggraden och ner.
Så enormt obehagligt.
Efter det så skulle de naturligtvis ta ett nytt blodprov, men jag kunde knappt röra på mig.
Hon stack in i armen men då sprack blodkärlet så hon fick ta på sidan av handleden, AJ!!
Sen slutade de plåga mig, Pia åkte hem för att sova, Cicci kom in och sov hos mig fram till klockan fem då doktorn kom in och sa att de inte visade något fel på provet heller så det var inget farligt, behövde åka hem och vila massor och äta Ipren.. men jippie då.
Så jag och Cicci åkte hem med femtåget, inte en människa på tåget nästan haha.
Sen sov vi fram till ett och jag har fortfarande förbaskat ont i ryggen, har svårt att sätta mig ner och resa mig.
Kan inte sitta förlänge heller då det gör ont i ryggen, kan inte ligga på rygg eller mage utan måste ligga på sida med benen lite upp.. aj aj aj .. aldrig med sprutor i ryggen säger jag bara!
Så imon har jag bestämt att jag bara jobbar till 1-2tiden, sen hem för att packa det sista och sen med planet hem på kvällen!!
Men nu är jag dödstrött och ont i huvud och rygg så nu ska jag sova.
Tack Micca för stödet! <3 Aj lav jo !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0